Of u nu nieuw bent om een link te bouwen of al een tijdje bezig bent, we weten zeker dat u iets nuttigs in deze gids zult vinden. Het landschap van SEO en linkbuilding is altijd aan het veranderen en het belang van het bouwen van hoogwaardige links is nog nooit zo groot geweest. De noodzaak om hoogwaardige campagnes te begrijpen en te implementeren is essentieel als u online wilt gaan concurreren en gedijen, en dat zal niet snel veranderen. Deze gids is ontworpen om u snel en in goede banen te leiden. Er valt veel te doen, maar we hebben alles opgesplitst in eenvoudig te verwerken hoofdstukken en hebben onderweg veel voorbeelden toegevoegd. We hopen dat je geniet van de beginnershandleiding voor Link Building!
Definitie van linkbuilding
Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar die van jou. Een hyperlink (meestal alleen een link genoemd) is een manier voor gebruikers om te navigeren tussen pagina’s op internet. Zoekmachines gebruiken koppelingen om het web te doorzoeken; ze crawlen de koppelingen tussen de afzonderlijke pagina’s op uw website en zij crawlen de koppelingen tussen hele websites. Er zijn veel technieken om koppelingen te maken, en hoewel ze in moeilijkheidsgraden variëren, zijn SEO’s het er over eens dat linkbuilding een van de moeilijkste onderdelen van hun baan is. Veel SEO’s brengen het grootste deel van hun tijd door met proberen het goed te doen. Om die reden, als je de kunst van het bouwen van hoogwaardige links onder de knie hebt, kan het je echt een voorsprong geven op zowel andere SEO’s als je concurrentie.
Waarom is linkbuilding belangrijk voor SEO?
De anatomie van een hyperlink
Om het belang van linkbuilding te begrijpen, is het belangrijk om eerst de basis te begrijpen van hoe een link wordt gemaakt, hoe de zoekmachines links zien en wat ze daaruit kunnen interpreteren
- Begin van link-tag: wordt een ankertag genoemd (vandaar de “a”), dit opent de link-tag en vertelt zoekmachines dat een link naar iets anders zal volgen.
- Link verwijzingslocatie: de ‘href’ staat voor ‘hyperlinkverwijzing’ en de tekst binnen de aanhalingstekens geeft de URL aan waarnaar de link verwijst. Dit hoeft niet altijd een webpagina te zijn; het kan het adres zijn van een afbeelding of een bestand om te downloaden. Af en toe zie je iets anders dan een URL, beginnend met een # -teken. Dit zijn lokale links die u naar een ander gedeelte van de pagina leiden waar u zich al bevindt.
- Zichtbare / ankertekst van link: dit is het kleine stukje tekst dat gebruikers op de pagina zien en waarop ze moeten klikken als ze de link willen openen. De tekst is meestal op de een of andere manier opgemaakt om deze te onderscheiden van de tekst eromheen, vaak met een blauwe kleur en / of onderstreping, die aan gebruikers aangeeft dat het een klikbare link is.
- Sluiting van link-tag: dit geeft het einde van de link-tag aan bij de zoekmachines.
Welke links betekenen voor zoekmachines
Er zijn twee fundamentele manieren waarop de zoekmachines links gebruiken:
- Om nieuwe webpagina’s te ontdekken
- Om te bepalen hoe goed een pagina moet worden gerangschikt in de resultaten
Zodra zoekmachines pagina’s op het web hebben gecrawld, kunnen ze de inhoud van die pagina’s extraheren en toevoegen aan hun indexen. Op deze manier kunnen ze beslissen of ze vinden dat een pagina van voldoende kwaliteit is om goed gerangschikt te worden voor relevante zoekwoorden (Google heeft een korte video gemaakt om dat proces uit te leggen). Wanneer ze dit beslissen, kijken de zoekmachines niet alleen naar de inhoud van de pagina; ze kijken ook naar het aantal links naar die pagina van externe websites en naar de kwaliteit van die externe websites. Over het algemeen geldt dat hoe meer websites van hoge kwaliteit naar u worden gelinkt, hoe groter de kans is dat u een goede positie in de zoekresultaten krijgt.
Links als een rangorde-factor hebben ertoe geleid dat Google eind jaren negentig de zoekmachine begon te domineren. Een van de oprichters van Google, Larry Page, heeft de PageRankuitgevonden , die Google altijd gebruikte om de kwaliteit van een pagina te meten, mede op basis van het aantal links dat ernaar verwijst. Deze meetwaarde werd vervolgens gebruikt als onderdeel van het algehele ranking-algoritme en werd een sterk signaal omdat het een zeer goede manier was om de kwaliteit van een pagina te bepalen.
Het was zo effectief omdat het was gebaseerd op het idee dat een link kan worden gezien als een vertrouwensstem van een pagina, dat wil zeggen dat het geen links krijgt als het dit niet verdient. De theorie is dat wanneer iemand linkt naar een andere website, ze effectief zeggen dat het een goede bron is. Anders zouden ze er niet naar verwijzen, net zoals je een vriend niet naar een slecht restaurant zou sturen.
SEO’s ontdekten echter al snel hoe ze PageRank en zoekresultaten voor gekozen zoekwoorden moesten manipuleren. Google is actief op zoek gegaan naar manieren om websites te vinden die zoekresultaten manipuleerden, en begon regelmatig updates uit te rollen die specifiek waren gericht op het filteren van websites die het niet waard waren om te worden gerangschikt.
Dit heeft er ook toe geleid dat Google een aantal technieken voor het maken van links begon af te schaffen die voorheen als prima werden beschouwd, bijvoorbeeld door uw website in webmappen in te dienen en daarvoor een link te krijgen. Dit was een techniek die Google op een bepaald moment aanbeval, maar die werd misbruikt en veelvuldig gebruikt door SEO’s, dus Google stopte evenveel waarde te geven aan dat soort links.
Meer recentelijk heeft Google de ranglijst van websites die geprobeerd hebben deze overmatig gebruik van deze technieken – vaak aangeduid als over-optimalisatie – in hun linkbuilding actief te bestraffen. De reguliere Penguin-updates van Google zijn zo’n voorbeeld. Weten welke linkbuildingtechnieken te vermijden en te blijven binnen de richtlijnen van Google is een belangrijk onderwerp dat we verderop in deze handleiding zullen bespreken.
We kennen niet het volledige algoritme dat Google gebruikt om de zoekresultaten te bepalen, dat is de ‘geheime saus’ van het bedrijf. Ondanks dat feit is de algemene consensus onder de SEO-gemeenschap (volgens de 2015 Moz search ranking factorssurvey) dat links nog steeds een grote rol spelen in dat algoritme. Ze vertegenwoordigen de grootste twee segmenten van het cirkeldiagram hieronder.
Het is algemeen aanvaard dat als alle andere factoren gelijk zijn, het volume en de kwaliteit van koppelingen die naar een pagina wijzen het verschil tussen ranglijsten zullen maken. Dit gezegd hebbende, met recente bewegingen van Google, waaronder de release van Penguin-updates en de druk van Google+, wordt gespeculeerd dat de impact van links wordt verminderd en vervangen door sociale signalen zoals tweets. Maar voorlopig lijdt het geen twijfel dat als je hoogwaardige links naar je website krijgt, dit je helpt beter te rangschikken en meer verkeer te ontvangen. We hebben een paar keer ‘hoge kwaliteit’ genoemd, en er is een goede reden: de focus op kwaliteit neemt toe naarmate Google steeds verfijnder wordt in het filteren van links van lage kwaliteit. Dit heeft een directe impact op SEO’s, omdat ze ervoor moeten zorgen dat de technieken voor linkbuilding die zij kiezen zich primair richten op die kwaliteit.
Wat u moet weten over nofollow
Er is een kenmerk dat soms kan worden toegepast op koppelingen die het kenmerk ‘nofollow’ worden genoemd. Indien toegevoegd, zult u geen verschil merken als u een gebruiker bent. Maar als u de code van de link bekijkt, ziet deze er iets anders uit:
Let op de toevoeging van rel = “nofollow”. Dit vertelt Google om geen PageRank door te geven via deze link naar de doel-URL. In feite zegt u tegen Google dat u deze link niet moet vertrouwen en deze niet in overweging moet nemen. Daarom zou het niet moeten helpen dat de doel-URL beter scoort.
De belangrijkste reden waarom een site nofollow zou kunnen gebruiken, heeft betrekking op scenario’s waarbij die site geen volledige controle heeft over de links die aan de pagina’s worden toegevoegd. Met andere woorden, ze willen Google geen blijk van vertrouwen geven als ze niet weten of ze daadwerkelijk vertrouwen hebben. Dit komt vaker voor dan je zou verwachten; hier zijn een paar voorbeelden:
- Blog reacties
- Forum berichten
- Opmerkingen voor gastenboek
- Bewerkbare Wiki-pagina’s (bijv. Wikipedia)
- Yahoo! antwoorden
- Gast post handtekeningen
Gebruikers kunnen vrij koppelingen toevoegen aan elk van deze plaatsen en vanwege hun grootte is het niet echt praktisch om elk van die links te modereren. Om ervoor te zorgen dat spammers niet langer profiteren van de PageRank van een site, zal de site er vaak voor kiezen om het nofollow-kenmerk toe te passen op alle links die door andere gebruikers zijn geplaatst.
Een ander gebruik voor het nofollow-kenmerk is voor adverteerders om te gebruiken voor links waarvoor is betaald. Als u dus een reclamebanner koopt op een website die naar u linkt, zegt Google dat het nofollow-kenmerk moet worden toegevoegd, zodat zij weten dat zij geen PageRank over die link moeten doorgeven. Het idee hier is dat u niet moet profiteren van de organische resultaten door advertenties te kopen die links op andere websites bevatten.
Meer recentelijk heeft Google dit concept uitgebreid met geoptimaliseerde links in persberichten, artikelmappen en advertorials. Dit zijn allemaal voorbeelden waar het gebruik van nofollow helemaal geschikt is.
In termen van uw werk moet u weten dat links die het nofollow-kenmerk hebben toegepast, uw organische zoekresultatenrangschikking waarschijnlijk niet direct zullen helpen als gevolgde links. Dat wil niet zeggen dat ze niet de moeite waard zijn . Normale gebruikers merken immers niet of een link nofollowed is of niet, en kunnen zelfs doorklikken en uw website bezoeken, zelfs als dat zo is. Dat is tenslotte het punt van online kopen van advertenties. Dat gezegd hebbende, wil je met het oog op linkbuilding, dat de meeste van je links worden gevolgd en daarom door Google worden geteld. Op zoek naar een manier om achtergestelde of nafollowed links op een website te identificeren? U kunt de MozBar gebruiken om deze links op elke site te markeren.
Hoe kan linkbuilding mijn bedrijf ten goede komen?Zoals we hebben besproken, zijn links een zeer belangrijk signaal dat de zoekmachines gebruiken om rankings te bepalen. We weten dus dat het verhogen van het aantal hoogwaardige links die naar uw website verwijzen, uw kansen op een goede ranking aanzienlijk kan vergroten.
Er zijn echter nog andere voordelen om een gebouw te koppelen, dat is misschien minder direct duidelijk maar verdient toch de aandacht.
Relaties opbouwen
Linkbuilding kan vaak betrekking hebben op outreach naar andere relevante websites en blogs in uw branche. Dit bereik heeft vaak betrekking op het promoten van iets dat u zojuist hebt gemaakt, zoals een stukje inhoud of een infographic. Een gemeenschappelijk doel van outreach is om een link te krijgen, maar er is veel meer dan alleen dit: Outreach kan u helpen langdurige relaties op te bouwen met belangrijke beïnvloeders in uw branche, en deze relaties kunnen betekenen dat uw bedrijf hoog aangeschreven en vertrouwd. Dit is op zichzelf waardevol, zelfs als we de linkbuilding even vergeten, omdat we echte evangelisten en pleitbezorgers voor ons bedrijf zijn.
Verwijzingsverkeer verzenden
We’ve talked about the impact of links on your rankings, but what about the impact of links on referral traffic? A good link from a highly-visited website can lead to an increase in traffic, too. If it is a relevant website, chances are that the traffic is also relevant and may lead to an increase in sales, as well. Again, in this situation the value of a link isn’t just about SEO—it’s about customers. A great example of this in action was this guest post written by Michael Ellsberg on Tim Ferriss’ blog. He also wrote a case study on Forbes explaining just how valuable this guest post was to him. “There’s a big difference between being exposed to a large audience,” he says, “and being exposed to a comparatively smaller (but still large) audience which is ridiculously passionate.” In other words, the avid followers of a single blog were far more likely to take the advice of the blogger than (for example) viewers were to pay attention to the anchor on CNN, even if the latter group outnumbered the former.
Merkopbouw
Een goede linkbuilding kan u helpen uw merk op te bouwen en u als een autoriteit in uw niche te vestigen. Er zijn een aantal technieken om links te maken, zoals het maken van content, waarmee mensen de expertise van uw bedrijf kunnen tonen, en dit kan een belangrijke bijdrage leveren aan het bouwen van uw merk. Als u bijvoorbeeld een stuk inhoud maakt op basis van branchegegevens en deze publiceert, hebt u een kans om er bekend mee te worden in uw branche. Wanneer je buiten bereik bent en probeert om links naar de inhoud te krijgen, laat je je expertise zien en vraag je andere mensen in jouw branche om het woord te verspreiden en anderen hetzelfde te laten zien.
Een belangrijke opmerking over linkbuilding versus link “verdienen”
Of, het belang van webpagina’s linken naar.
Voordat u links gaat bouwen, heeft u iets van waarde nodig om koppelingen naar te bouwen. Vaak is dit de startpagina van uw website. Vaker wel dan niet, echter, bouw je links naar gespecialiseerde bronnen zoals een blogpost, tool, onderzoeksstudie of grafisch. Soms bestaan deze elementen al lang voordat u met uw campagne voor het maken van links begint. Andere keren maak je deze bronnen specifiek met het doel om links te bouwen in het achterhoofd.
Dit introduceert de concepten van link verdienen en “verdienen te rangschikken.” Alle campagnes voor het maken van links moeten beginnen met iets dat de moeite van het linken waard is . Het is erg moeilijk om koppelingen naar webpagina’s met een lage waarde te maken, maar wanneer u begint met iets dat echt waardevol is en dat mensen nuttig of waardig vinden, is linkbuilding een veel eenvoudiger onderneming.