Linkbuilding

Learn the Basics of Quality Link Building for SEO

Links zijn lange tijd een van de belangrijkste factoren geweest die door Google en andere grote zoekmachines werden gebruikt om websites en pagina’s te rangschikken. Dat betekent dat als je wilt rangschikken in de zoekresultaten, je links moet bouwen.
Het probleem: er is veel informatie over linkbuilding. Sommigen van het goed. Soms niet zo goed. Een deel ervan is gewoon slecht.

Om u te helpen bij het maken van links op de juiste manier, hebben we deze complete, gebruiksvriendelijke handleiding voor het maken van links samengesteld.

We behandelen:

link gebouw theorie
essentiële vaardigheden en tactieken
de beste hulpprogramma’s voor het maken van links
koppelen aan enkele van de beste zelfstudies voor linkbuilding en casestudies op internet
We zullen ook de resultaten onthullen van ons recente branchebreed onderzoek naar linkbuilding.

Maar laten we beginnen met de basis.

OPMERKING VAN DE UITGEVER
Als je wilt beginnen met de basisbeginselen van SEO , kijk dan in onze onlangs gepubliceerde gids: SEO leren in 2017 (en blijf gezond)
Wat is Link-gebouw?
Linkbuilding is het proces van het verwerven van nieuwe inkomende links (backlinks) naar een website van externe sites.

link-building-illustration

Het doel van de meeste campagnes voor het maken van links zal zijn om het toekomstige zoekverkeer van Google te vergroten, hoewel links van populaire sites (zoals kranten) ook een uitstekende bron van verwijzingsverkeer kunnen zijn.

Uit ons eigen onderzoek is gebleken dat linkpopulariteit (het aantal inkomende links naar een site / pagina) nog steeds een hoge correlatie heeft met Google-ranglijsten.

Inderdaad, de onderstaande grafiek (ontleend aan ons onderzoek van meer dan 2 miljoen trefwoorden ) laat zien dat link-signalen een veel hogere correlatiescore hebben dan individuele on-page factoren (metatags, trefwoordgebruik, enz.).

backlink-factoren-on-page-factoren-ahrefs-metrics

Hoofdstuk 1: Wat voor soort links verplaatst de naald?
In eenvoudige bewoordingen wordt elke link naar een website beschouwd als een stem. Hoe meer stemmen een site verzamelt, hoe groter de kans dat een bepaalde zoekopdracht wordt weergegeven.

how-backlinks-help-you-rank-illustration

Het is echter geen systeem met één persoon, één stem.

Er zijn een aantal factoren die bepalen welk gewicht Google aan een bepaalde link zal toewijzen en hoe waarschijnlijk het is om toekomstige rankings te beïnvloeden. Deze omvatten:

1.1 Autoriteit van de koppelingspagina / site
Naarmate een site links verzamelt, neemt zijn eigen autoriteit toe. Het is dan in staat om meer autoriteit (stemmen) door te geven wanneer het verbreekt.

Dus een link van een site met een hoge autoriteit (zoals de BBC ) is over het algemeen krachtiger dan een link van een site met weinig bevoegdheden (bijvoorbeeld een nieuwe site zonder eigen links).

autoriteit-banden-carry-meer-weight-illustratie

Ahrefs heeft 2 statistieken die u kunnen helpen om de autoriteit van een koppelingspagina of -site te bepalen:

Domain Rating ( DR ) – verwijst naar de algehele sterkte (autoriteit) van een site en wordt gemeten van 0-100 – waarbij 0 geen autoriteit is (bijvoorbeeld een nieuwe site zonder inkomende links) en 100 de hoogste is.
URL- beoordeling ( UR ) – verwijst naar de sterkte (autoriteit) van een afzonderlijke pagina en wordt gemeten van 0-100.
In het onderstaande voorbeeld kunnen we zien dat deze pagina een DR- score van 67 heeft en een UR- score van 32.

Domeinbeoordeling en URL-beoordeling worden bovenaan in het overzichtsrapport weergegeven in het hulpprogramma Ahrefs Site Explorer
” Domain Rating” en ” URL Rating” worden bovenaan het “Overzicht” -rapport in Ahrefs Site Explorer tool weergegeven

We kunnen ook zien dat Ahrefs 66 domeinen heeft ontdekt die naar deze pagina linken. Dit zijn de links die direct hebben bijgedragen aan de UR- score.

Ahrefs staat bekend om zijn enorme index van backlinks, dus u kunt vertrouwen op onze statistieken bij het beoordelen van de autoriteit van een website of pagina.

Aanbevolen literatuur: de SEO- statistieken van Ahrefs uitgelegd (tot slot) .

1.2 NoFollow-koppelingen
Voor bepaalde links (bijvoorbeeld links van blogcommentaren) kan het kenmerk rel = “nofollow” worden toegepast.

1
This is a nofollow link
Om aan de richtlijnen van Google te voldoen, moeten alle betaalde links ook het kenmerk rel = “nofollow” hebben.

Het nofollow-attribuut instrueert zoekmachines om de link niet te volgen en in theorie mogen links naar dit kenmerk niet bijdragen aan rankings.

De meningen verschillen echter over de vraag of dit daadwerkelijk het geval is.

Links van wikipedia zijn bijvoorbeeld nofollow en veel toonaangevende SEO’s beschouwen wikipedia-links als gunstig voor rankings vanwege het hoge vertrouwen van de site (zie dit artikel voor meer informatie).

We vroegen linkbuilding-expert Eric Ward om zijn mening over de vraag of nofollow-links bijdragen aan rankings:

Ik ben van mening dat elke zoekmachine die als doel heeft om nauwkeurige resultaten te retourneren de uiteindelijke controle moet behouden over wat hij doet en waaraan hij geen eer toekent en selectief de signalen kiest die hij waardeert. En dit omvat rel = nofollow. Ik denk dat het volkomen redelijk is om aan te nemen dat een zoekmachine krediet kan geven aan elke link die hij wil vermelden, als hij vindt dat er voldoende signalen zijn om aan te geven dat het een geloofwaardige link is. En dat betekent zelfs als de link nofollowed is.
In mijn hele carrière heb ik nooit een beslissing genomen over het al dan niet volgen van een link op basis van het feit of die link al dan niet zou worden gevolgd of nofollowed.

Ik volg links als ik denk dat ze mijn cliënt helpen een bepaald doel of doel te bereiken.

Hoewel ‘dofollow’-links de voorkeur hebben, kan een hoogwaardige nofollow-link bijdragen aan rankings en zal het zeker een goede link zijn om te verwerven. Bovendien zal een combinatie van ‘nofollow’ en ‘dofollow’-links resulteren in een natuurlijker backlinkprofiel.

KANTTEKENING.Er is geen ‘dofollow’-attribuut, maar dit is de term die de meeste SEO’s gebruiken om te verwijzen naar links zonder het toegepaste nofollow-kenmerk.
1.3 Linkplaatsing
Het kan zijn dat de zoekmachines meer gewicht toekennen aan bepaalde soorten links.

Een tekstkoppeling uit inhoud kan bijvoorbeeld meer autoriteit hebben dan een link vanuit een zijbalk of voettekst. Dit komt omdat een in-content link waarschijnlijker is:

Omringd door relevante tekst (zie link relevantie)
Het patent ‘Redelijke surfer’ van Google, dat in 2004 werd ingediend en in 2010 werd goedgekeurd , suggereert dat Google zal proberen te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat een link wordt ‘geklikt’ en overweegt dit bij het bepalen van het gewicht van een link.

 

Dat gezegd hebbende, is er anekdotisch bewijs dat Google gewicht blijft geven aan links van footers, sidebars enz. Wanneer de linksite als een autoriteit wordt beschouwd. Deze recente studie van Viperchill heeft aangetoond hoe grote merken footer-links gebruiken om zoekresultaten te beïnvloeden (en te domineren).

1.4 De ankertekst
De zoekmachines hebben lange tijd ankertekst gebruikt – dat is de gebruikte woorden om te koppelen – als een rangordefactor.

Link-anchor-text-illustration

Een webpagina met een doelzoekwoord van “hengels” zal bijvoorbeeld waarschijnlijk profiteren van een percentage van de inkomende links die die zin bevatten; in gedeeltelijke of exacte overeenkomstvorm:

Exacte match: hengels
Gedeeltelijke match: deze pagina over hengels
Onlangs heeft Ahrefs een onderzoek uitgevoerd onder 16.000 zoekwoorden, waaruit bleek dat er nog steeds een sterke correlatie bestaat tussen trefwoordankers en ranglijsten:

anchor-text1

We kunnen aan de hand van de bovenstaande grafiek zien dat de pagina’s op positie 1 een gemiddelde hadden van:

13% exacte koppelingen
24% gedeeltelijke koppelingen
Hoewel uit de gegevens duidelijk blijkt dat het gebruik van zoekwoorden in ankertekst een positieve invloed heeft op rankings, moet er ook op worden gewezen dat overmatig gebruik van zoekwoordrijke ankers het tegenovergestelde effect kan hebben.

Te veel ankertekstkoppelingen kunnen een teken zijn van manipulatie en kunnen koppelingsboetes veroorzaken, zoals Google Penguin .

Dit is wat Eric Ward te zeggen had over ankertekst:

Ik zeg niet dat ankertekst als signaal niet langer nuttig is. Wat ik geloof is dat Google een onderscheid kan maken tussen wat het beschouwt als een normale verdeling van ankertekst versus gemanipuleerde verdeling van ankertekst. Dit betekent niet dat ik probeer binnen een bepaald ankertekstpercentage of -bereik te blijven. Ik heb vaak gezegd dat ik in de afgelopen twintig jaar verbindingen heb opgebouwd die ik nog nooit heb gevraagd voor specifieke ankertekst. Niet een keer.
Eric Ward
Eric Ward ericward.com
Aanbevolen literatuur: alles wat u altijd al wilde weten over ankertekst .

1.5 Relevantie koppelen
Er zijn een aantal factoren die van invloed kunnen zijn op de ‘relevantie’ van een link en het gewicht dat Google hieraan toekent.

Deze omvatten:

De ankertekst (zie hierboven)
Andere uitgaande links op de pagina
Het is ook waarschijnlijk (en logisch) dat de tekst die onmiddellijk een link omringt, een belangrijk classificatiesignaal is.

omringende-tekstlink-anchor-illustration

Google heeft inderdaad een patent ( ingediend in 2004 ) met de naam ‘Classificatie op basis van referentiecontexten’, wat kan worden opgevat als een blauwdruk voor het afleiden van context uit omringende tekst.

Ahrefs indexeert zowel de omringende tekst als de ankertekst voor alle backlinks die door onze crawler zijn ontdekt.

Voor elke backlink in de Ahrefs-index slaan we ook een stuk tekst op rondom het anker
Voor elke backlink in de Ahrefs-index slaan we ook een stukje tekst op rond het anker

1.6 Onnatuurlijke links
Links die door Google als onnatuurlijk worden gemarkeerd (algoritme of door handmatige beoordeling ) worden waarschijnlijk verdisconteerd en dragen niet bij aan rankings. Meerdere onnatuurlijke links kunnen ook leiden tot een penalty en een afname van ranglijsten / verkeer.

Er is een beetje vervaging van de lijnen in wat een onnatuurlijke link vormt, met sommigen die beweren dat elke link die is ‘gebouwd’ (zelfs door middel van outreach) bedoeld is om zoekresultaten te manipuleren en daarom onnatuurlijk is.

Dit is echter een al te letterlijke interpretatie van de richtlijnen van Google en een regel die vaak wordt herhaald door ‘zwarte hoed’-SEO’s om hun benadering van linkbuilding onjuist te rechtvaardigen.

Ik zou zeggen dat elke link waarin een redactionele keuze is gemaakt (de site heeft ervoor gekozen om naar jou te linken) is white hat en Google safe. Dit is van toepassing ongeacht of de koppelingssite uw inhoud op een organische manier heeft gevonden (door uzelf), of dat u hen erop hebt gewezen (via een promotie / promotie).

Links die handmatig gebouwd zijn om verkeersoverwegingen (bijv. Gastbloggen, hergebruik van inhoud, inhoudssyndicatie) moeten ook veilig zijn als ze worden gebruikt als onderdeel van een bredere linkstrategie en niet worden misbruikt.

Aanbevolen literatuur: slechte links: hoe te identificeren toxische backlinks & Google sancties te verwijderen .

Hoofdstuk 2: Essentiële link bouwvaardigheden
Effectieve linkbuilding in het post-Penguin-tijdperk combineert een aantal vaardigheden en de moderne linkbuilder moet een echt diverse marketer zijn met:

Een logisch, analytisch denkproces (analyse van concurrenten en strategie)
Een creatieve geest (link aas en inhoud ideeën)
Uitstekende communicatievaardigheden (netwerken en outreachen)
Er kan zelfs worden gezegd dat effectieve linkbuilding een element van psychologie bevat (uitzoeken hoe iemand iemand naar jou kan laten linken).

Voordat we verder gaan met afzonderlijke strategieën voor het maken van links, laten we de twee belangrijkste vaardigheden in linkbuilding nader bekijken; onderzoek en bereik van concurrenten.

2.1 Concurrent Research
Een goed startpunt voor de meeste campagnes voor het maken van links is het analyseren van de backlinkprofielen van concurrerende sites.

Ahrefs crawlt het web op dezelfde manier als Google en verzamelt backlinkgegevens (koppelingen van sites en pagina’s) voor elke site die we ontdekken.

Deze gegevens zijn te vinden in ons rapport ‘Verwijzende domeinen’ (hieronder), dat alle domeinen toont die linken naar een individuele site of webpagina.

Site Explorer> Voer domein of URL in > Verkennen> Backlink-profiel> Verwijzende domeinen

Het rapport “Referringdomeinen” in Ahrefs toont u alle domeinen die linken naar uw doelwebsite of URL
Het rapport ‘Verwijzende domeinen’ in Ahrefs toont u alle domeinen die linken naar uw doelwebsite of URL

Analyse van de backlink-profielen van verschillende concurrenten zal:

Geef inzicht in hun linkbuilding-strategieën
Bied kansen om hun links te repliceren
De kunst is om uit te zoeken hoe (of waarom) je concurrent een bepaalde link heeft ontvangen en te bepalen of dat iets is dat je kunt repliceren. Je zult waarschijnlijk willen beginnen met een aantal ‘quick wins’.

Hier zijn enkele voorbeelden van eenvoudigere koppelingen om te repliceren:

Door gebruikers gegenereerde links – sociale profielen, videosites, blogopmerkingen, enz.
Link naar gastenpost – U kunt eenvoudigweg naar de linksite gaan en vragen of u uw eigen gastpost kunt bijdragen.
Een koppeling van een bronpagina – Reik uit en vraag of de site uw bron zal toevoegen.
TIP
Let op ‘hubs’, dat zijn sites die aan meer dan één concurrent linken. Dit kunnen zeer sterke linkvooruitzichten zijn.
Moeilijker te repliceren zijn echte redactionele links naar populaire contentstukken op de site van je concurrent.

U kunt het rapport ‘Best By Links’ in Ahrefs Site Explorer gebruiken om snel de meest gelinkte inhoud van een domein te vinden.

Site Explorer> Voer domein in> Verkennen> Pagina’s> Beste door koppelingen

Het rapport “Beste door koppelingen” in Ahrefs laat zien welke pagina’s op een doelwebsite de meeste backlinks hebben
Het rapport “Beste door koppelingen” in Ahrefs laat zien welke pagina’s op een doelwebsite de meeste backlinks hebben

Als u deze koppelingen wilt repliceren, moet u waarschijnlijk de inhoud van uw concurrent ‘opzoeken’ en vervolgens een campagne voor promotie / promotie uitvoeren. Dit lijkt misschien veel werk, maar (als een zeer losse vuistregel) hoe moeilijker een link is om te verwerven, hoe waarschijnlijker het is om je rankings positief te beïnvloeden.

2.2 Outreach
Outreach is misschien wel de belangrijkste vaardigheid in de toolset van een linkbuilder, maar het is ook een van de moeilijkste te beheersen.

Met uitzondering van (zeer) zeldzame gevallen – waarbij inhoud vanzelfsprekend virale tractie en spreads op zich oppikt – om koppelingen te verkrijgen, moet u uw inhoud (of site) op het juiste moment voor de juiste oogbollen krijgen.

En ondanks de opkomst van sociale media, blijft e-mail het meest effectieve medium voor communicatie.

Terwijl outreachen een onderwerp is dat zijn eigen artikel verdient, is hier een tip die je succespercentage dramatisch kan verbeteren:

Hoe timing jouw succes kan vergroten met outreach
Snel reageren om kansen te koppelen – in bijna-real-time – is een geweldige manier om de ‘hit rate’ van je bereik te vergroten.

Welke zou u eerder een link toevoegen naar:

a) Een oud artikel dat vorig jaar is gepubliceerd en dat u waarschijnlijk bent vergeten en waarvan u bent overgegaan;
b) Een artikel dat u de afgelopen maand hebt gepubliceerd en nog steeds actief promoot?
Ik weet zeker dat je het ermee eens bent, het antwoord is b.

Ahrefs heeft een tool genaamd ‘Alerts’ , die actief het internet controleert en kan worden ingesteld om u een e-mail te sturen wanneer iemand:

1. Koppelingen naar specifieke inhoud van concurrenten:

add-alert-voor-nieuw-koppelingen

2. Mentions uw merk of een sleutelwoord dat u volgt:

merk-noemt-alert

Dit zijn ‘hot’ -link mogelijkheden voor het bouwen en vroege outreach kan uitstekende resultaten opleveren.

AANBEVELING
Als iemand een link naar de inhoud van uw concurrent maakt, moet u snel contact opnemen en vragen of ze zouden overwegen om naar uw vergelijkbare bron te linken.
Als iemand een nieuw artikel over uw doelzoekwoord schrijft, neem dan snel contact op en wijs ze naar uw eigen bron.

Aanbevolen literatuur: ik heb je outreach-e-mailadres zomaar zonder lezen verwijderd. En NEE , ik voel geen sorry .

Hoofdstuk 3: Resultaten enquêtes industrie 2016
Als onderdeel van de voorbereiding van deze gids voerden we een enquête in de hele industrie uit om te meten:

Welke linkbuilding-tactieken zijn het populairst in 2016
Hoe effectief elke tactiek is in 2016
Er zijn 29 individuele technieken voor linkbuilding opgenomen in ons onderzoek.

Dit zijn de resultaten.

3.1 Meest populair
We hebben de vraag gesteld “Selecteer alle methoden voor linkbuilding die u gebruikt in uw huidige campagnes”.

Er waren 628 respondenten op deze vraag. Hieronder ziet u een grafiek met het percentage individuele respondenten die elke linkbuilding-strategie hebben geselecteerd.

Standaard toont de grafiek het percentage van alle respondenten, maar u kunt ook antwoorden bekijken van individuele ‘rollen’ (bijv. SEO- consultants, bloggers, enz.).

Het blijkt dat ‘white hat’-strategieën (link aas, gastbloggen, infographics) de populairste linkbuilding-strategieën zijn in 2016.

3.2 Meest effectief
We stelden de vraag: “Hoe effectief geloof je dat elk van de volgende tactieken in 2016 zal zijn”.

Er waren 428 respondenten op deze vraag. De onderstaande grafiek toont een score (van de 10) voor elke tactiek.

‘ Linkbait’ werd beoordeeld als de populairste linkbuildingstrategie in 2016 en scoorde het hoogst qua effectiviteit – 7,54 / 10.

Hoofdstuk 4: Link Building Strategies
Laten we nu eens enkele van de afzonderlijke strategieën in onze enquête nader bekijken. We hebben besloten om dit gedeelte te beperken tot tactieken die we aanbevelen, of waarvan is aangetoond dat ze nog steeds effectief zijn (hoewel we ze niet altijd aanbevelen zoals je zult zien).

Dit betekent dat tactieken zoals schaalbare sociale bookmarking en gelaagde linkbuilding de lijst niet hebben gemaakt. Waarom?

Omdat ze gewoon DOEN NIET WERKEN .

(als je het daar niet mee eens bent, kun je gerust een reactie achterlaten – maar ik zal bewijs nodig hebben)

Voor elke tactiek beginnen we met een kort overzicht, gevolgd door scores van onze enquête + beoordelingen voor:

moeilijkheidsgraad (laag / gemiddeld / hoog)
kosten (laag / gemiddeld / hoog)
verbindingswaarde (laag / gemiddeld / hoog)
boeterisico (laag / gemiddeld / hoog)
aanbevolen (ja / nee)
Er worden ook links naar verder lezen gegeven, die we sterk aanbevelen voor meer gedetailleerde tutorials, casestudy’s en tips.

We beginnen met de meest populaire en effectieve tactiek uit ons onderzoek – link aas.

1. Link aas
Wat veel mensen linkbait of Link Bait noemen, bel ik inhoud. Noem me ouderwets, maar als je een buzz (en links) probeert te maken door gekunstelde inhoud te maken, is het gezoem dat je hoort vliegen.
Eric Ward
Eric Ward ericward.com
Link aas is een brede strategie en ‘link aas-inhoud’ kan vele vormen aannemen – waaronder veel van de individuele tactieken die in deze gids volgen.

In eenvoudige bewoordingen verwijst link aas echter naar het creëren van inhoud die links op natuurlijke wijze aantrekt vanwege de hoge waarde of unieke propositie. Links worden beschouwd als ‘earned’ in plaats van ‘built’. Hoewel dat niet wil zeggen dat de inhoud van het link-aas geen promotie vereist.

Die waarde kan komen van:

Diepgaand onderzoek
Unieke gegevens
Een vragenlijst
Aantrekkelijke / unieke afbeeldingen
Een gratis tool
Link aas is in de zuiverste vorm en heeft een witte hoedenlink en is een terugkeer naar de manier waarop Google oorspronkelijk dacht dat links de beste inhoud naar de top zouden ‘stemmen’.

Per definitie vereist het linkaas een hoogwaardige bron als ‘lokaas’. Een stukje inhoud dat gebruikers zal aanspreken, wordt waarschijnlijk breed gedeeld en verdient uiteindelijk een plaats in de zoekresultaten.

De tweede linkbuilding-tactiek op onze lijst (side-projecten / gratis tools) zou ook onder link-aas vallen.

Deze nevenprojecten zijn over het algemeen gescheiden van, maar gerelateerd aan, uw hoofdproduct of -dienst en moeten op zichzelf waarde bieden. Een goed voorbeeld is de headline-analyzer van Coschedule , die links heeft opgehaald van meer dan 1600 domeinen.

link aas

VERDER LEZEN
4 Fascinerende stukken Link Aas
Hoe 4 slimme marketers duizenden witte hoed-backlinks hebben gebouwd met ZERO Outreach
SEO- gids voor het creëren van virale linkbait en infographics
De ultieme gids van de marketeer voor Linkbait
15 Voorbeelden van Great Link Aas en hoe ze slaagden
2. Ego aas
In mijn gedachten gaat het bij Ego Bait eigenlijk alleen maar om het trainen van influencers om je werk verder te versterken en links op te bouwen. Het is een heel basaal marketing / psychologisch principe – het element van wederkerigheid. Als je positief een andere persoon kenmerkt, is de kans groter dat ze de gunst teruggeven.
Jesse Stoler
Jesse Stoler upspringseo.com
Hoewel influencers vaak onbereikbaar lijken – vooral als je begint – zijn de meeste van hen marketeers zoals jij en zullen ze graag worden vermeld, geciteerd of vermeld.

Enkele effectieve ego-bait tactieken zijn:

Een influencer ondervragen op uw site
Een influencer opnemen in een expert-roundup (hoewel deze tactiek een beetje overbodig is geworden in de marketingsector )
Een influencer citeren in uw inhoud of linken naar hun site
Een influencer opnemen in een top 10-lijst
De meeste beïnvloeders zullen gelukkig zijn om op zijn minst inhoud te delen die hen in een positief licht laat zien – het bereik vergroten en mogelijk leiden tot koppelingen.

ego aas

VERDER LEZEN
Ego Bait: 5 eenvoudige manieren om te profiteren van blogvermeldingen
Ego-aas voor links, zichtbaarheid en autoriteit
Hoe ik een succespercentage van 80% behaalde tijdens mijn laatste outreach-campagne
Een eenvoudige Ego-aasmethode die u geweldige koppelingen kan bieden
3. Broken Link Building
Het bouwen van een gebroken link begint een slechte reputatie te krijgen. Mensen denken dat het een enge, rechtlijnige strategie is, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Met deze strategie kun je creatiever worden dan elke andere linkbuilding-techniek die er is.
Jon Cooper
Jon Cooper pointblankseo.com
Naarmate het internet ouder wordt, verdwijnen veel eerder bruikbare bronnen van internet. Misschien is het bedrijf achter de site failliet gegaan. Misschien wordt de site niet langer actief onderhouden.

Voor de linkbuilder vertegenwoordigt dit een kans:

Het maken van een vergelijkbare bron op uw eigen site, het bereiken van sites met verbroken koppelingen en het aanbieden van uw inhoud als alternatief kan een redelijk hoog slagingspercentage opleveren. De meeste webmasters zullen graag fouten op hun site oplossen.

Deze tactiek kan met name effectief zijn voor het beveiligen van trofeeën, naaldverplaatsende koppelingen – bijvoorbeeld van universiteiten of overheidsbronpagina’s.